Thursday, February 17, 2011

tipu sunat .

sedar tak sedar . dah masuk pertengahan bulan february .
kejap je rasa kan ?
sebenarnya baru je bangun dari tido petang .
ohh ! kata orang tak elok tido-tido petang ni . tapi nak wat macam mana .
dah tak de benda nak buat kan .
tido saje la !

tadi mat ade call . mat cakap dia da oke sikit .
dah tak melengung ke luar tingkap dah .
mat dapat terima hakikat .
bagus la macam tu mat .
* terselit kisah mat .

kepala otak tengah lemau lagi ni .
come on ! pusing cepat ! nak update ni . hehe .
petang-petang agak indah ni .
mari berborak pasal penyakit tipu .
ditipu ? menipu ? tertipu ? .
banyak sungguh ayat yang dapat dibuat dengan kata dasar tipu .
tapi sedar tak sedar .
dalam masyarakat kita sekarang .
tipu itu perkara biasa yang senang bermain di bibir masing-masing .

ape itu tipu ?
tipu tu bohong ataupun bercakap benda yang tidak benar .
kenapa perlu terjadi situasi yang sebegini ?
ermm . susah jugak kan ? .
tak tipu tak boleh ke ?

ade responden cakap
" ala . bukan selalu . "
" ermm . tipu sunat la . itu pun tak boleh ke ? "

haha . tipu sunat plak dah .
ade ke tipu wajib harus makruh dan sunat ? ceyt .
ini lagi merumitkan kepala otak untuk berfikir .
jadi kita fokus pada tipu sunat je la ari ni .
bukan ape . kadang-kadang tipu sunat ni perlu jugak dalam beberapa situasi .
tapi jangan sampai terkantoi . sebab bila kantoi .
orang yang ditipu tu tetap anggap ia satu penipuan .

jadi solehsunar ari ni nak kaitkan sekali lagi situasi antara mat dan fara pada entry kali ni .
mari-mari .

( masa ni mat masih bahagia bersama fara )

* fon mat berbunyi . ringtone lagu 'in my place' nyanyian coldplay.

mat : assalamualaikum .
fara : wassalam . watpe tu ? kite dah masak ni .
mat : dah masak ? hehe . mesti sedap kan ?
fara : eh2 . tgk tangan la . ni kt mne ni ?
mat : ouh . ni kat ..errr . kat mydin ! beli barang skit.
fara : mydin ? barang ape lagi ni ? shopping je kje taw.
mat : ermm. barang2 la. barang mandi. meggi. milo.
fara : banyaknya. cepat2 la balik. bila nak balik ni ?
mat : jap g kot. ni baru nk bayar. kat kaunter dah ni.
fara : oke. xnak letak fon. biar je cam ni nak dengar.
mat : ala..jap g pas bayar orang call balik eh.
fara : xnak. g je la bayar tu. jap g cakap lagi.
mat : ermm..yela2..

* mat memasukkan fon dalam poket. mat masuk semula kedalam pusat bowling untuk
bayar duit game tadi .
* disaat itu . fara terdengar bunyi bola-bola bowling yang berlanggar.
* fara memutuskan talian .
* fara menghantar mesej ringkas kepada mat . " lain kali jangan nak menipu "

mat sambil garu kepala yang tidak gatal sudah tawu yang dia kantoi menipu .
aduhh . mat2 . haha .

situasi sebenarnya macam ni .
fara tak suka mat keluar dengan kawan2 untuk aktiviti2 macam tu .
cemburu kot . sampai boleh merajuk .
jadi mat sudah masak benar dengan perangainya .
menyebabkan mat terpaksa tipu sunat untuk menjaga hati fara .
tapi bila kantoi tipu tetap tipu kan ?

nak dijadikan cerita . punya la susah mat nak pujuk si fara ni .
huhu . xpela mat . jadikan pengajaran ye . hihi .

jadi kisah tipu sunat macam ni la .
tak salah nak tipu sunat tapi jangan sampai terkantoi .
hehe .


peace . !


3 comments:

SiPetani said...

org 1st baca post nie... ade adiah x godai... cpat2.... aku nak update... tp xkluar2 idea... dtg ketuk sikit kepala aku...

Ruby Dane said...

terus terang adalah yang paling terbaik! ;)

Aiman Ariffin said...

I agree with ruby dane. Honesty is the best policy ;)

Post a Comment