Friday, February 21, 2014

Saya Belum Cukup Baik

Assalamualaikum

Sedikit perkongsian berkenaan dengan masalah dalam kita mengajak atau menyeru orang lain berbuat baik. Situasi di mana Orang yang diseru supaya tidak berbuat mungkar sedangkan orang yang menyeru itu sendiri berbuat mungkar. Maka orang yang diseru tidak berbuat mungkar itu tiada hak untuk mengatakan "Kau suruh aku tinggalkan kemungkaran, tapi kamu sendiri berbuat mungkar". 

Ingatlah, tanggungjawab orang yang berbuat mungkar itu adalah tanggungjawab dia terhadap Allah SWT dan bukan kepada anda. Jadi jangan pertikaikan apa yang disampaikan dari dia kepada kita. Mungkin ada kebaikan yang Allah ingin sampaikan kepada kita melalui orang yang sedemikian rupa. 

Adakah dengan alasan kita belum cukup baik membuatkan kita tidak perlu mengajak atau menyeru orang lain berbuat baik? Tidak sama sekali. Wajib kita mengajak orang berbuat baik sambil kita sendiri memperbaiki diri kita sendiri. Kalau tak mampu buat semua, jangan tinggal semua. Kalau kita tidak mampu memperbaiki diri sendiri, jangan sampai kita tinggalkan kemampuan kita untuk mengajak orang lain berbuat baik. Justeru kita mengajak orang lain berbuat baik akan menjadi motivasi pada diri kita untuk memperbaiki diri kita. InsyaAllah. 

Selanjutnya mari luangkan masa sebentar dengan sedutan video di bawah. Semoga mendapat manfaat darinya. InsyaAllah


Kredit : Cocombee

No comments:

Post a Comment