Thursday, June 13, 2013

Memori.4

aku rasa masa tu aku masih di tadika. umur pun dalam 6 tahun la kan. macam biasa, bila di bulan puasa, sekolah cuti. aku masih ingat satu pagi tu. aku bangun dari tido lambat macam biasa. aku menuju ke dapur, lihat mak sedang siapkan makanan untuk tengahari. aku fikir apa nak buat ni. aku tengok abah sedang mengaji kat tempat solat dia. lalu aku teringat saki baki bunga api yang aku main malam tadi. aku mintak kat mak. "mak nak main bunga api boleh tak?' kata aku kat mak. "main malam satgi la, main apa siang siang ni" balas mak. "ala sikit ja boleh la mak" aku membalas. mak pun ambil dua tiga batang dan bagi kat aku. aku ambil dan terus ke belakang umah. berbekalkan lilin aku nyalakan bunga api. leka aku bermain. bosan dengan nyalaan bunga api yang kosong, aku halakan bunga api pada bungkusan plastik yang berisi kain. entah apa yang aku fikir masa tu. api menyambar plastik tersebut. api makin kuat. aku gelabah. aku jerit panggil mak. mak dengan pantas ambil air dan curah kat api. nasib sempat padam. abah yang dengar bunyi kecoh terus datang tengok. aku lagi la cuak. masuk ke dalam rumah, abah datang semula dengan tasbih di tangan. tak cakap banyak, aku tadah tangan. piapp! sebelah kanan. piapp! sebelah kiri. aku tahan. tapi meleleh jugak air mata aku. tasbih abah putus. abah berlalu. aku faham dan aku kutip semula biji biji tasbih dan serah semua pada abah dan aku minta maaf. sejak itu aku dah tak berani buat sesuatu yang berbahaya. begitu tegas abah dalam mendidik anaknya. aku tak berdendam malah bersyukur diajar sedemikian rupa. Terima Kasih Abah. adik rindu abah. Al-Fatihah.