Sunday, May 19, 2013

Memori.2

vroom.. vroomm. kedengaran enjin motosikal honda c70 dihidupkan oleh abah. emak dah tunggu di pintu pagar seperti biasa dan itu la rutin setiap pagi emak. menghantar abah yang keluar mencari rezeki di muka pintu pagar. aku bingkas bangun dari tidur dan berlari keluar dari rumah. kelihatan abah dah nak bertolak. "eh adik! turun la bahaya tu jatuh nanti..." setiap hari itulah perkataan yang keluar dari mulut mak. bergeraknya motosikal abah, aku cepat cepat berpaut di besi belakang motor sambil kaki aku letakkan di tempat meletak kaki. gayanya seperti menaiki jet ski. bahaya bukan? tapi abah hanya menoleh dan senyuman yang dilemparkannya pada aku. aku budak budak. keseronokan saja yang aku tahu. agak jauh sedikit baru aku melompat turun dan melambai pada abah yang berlalu pergi menuju ke tempat kerja. honda c70 tu sahabat setia abah sehingga abah pencen. aku kagum. abah lebih dari mampu untuk beli kenderaan yang lebih selesa, tapi untuk anak dan isteri abah berjimat. sanggup meredah hujan dan panas demi rezeki untuk keluarga. semoga abah tenang disana. adik rindu abah. Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment