Wednesday, July 4, 2012

Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan. -.-'

hari ni teman si kiddo pegi bayar saman parking kat MBMB. 
dah dekat kaunter tu nampak pulak aku buku ni.
disebabkan bilangan dia yang banyak.
aku pun buat teori sendiri yang buku ni memang boleh amik sorang satu.
HAHAHA. 
aku pun ape lagi. zapp ! rembat terus. :)


banyak rupanya fakta fakta yang kita tak tau dalam buku ni.
bagi aku tak taw la. kot kot la hampa semua taw. 
biaq p kat hampa la kan. ekekeke. 

tapi nak bgtau ni kena speaking la. 
aku tak reti sangat BM baku baku ni.
cakap utagha aku gheti la dengan BI. dua tu ja. :)

DO YOU KNOW ?

cooking oil (1kg) - actual price RM3.50
govt subsidizes RM1
you only pay RM2.50

gas (14kg cylinder) - actual price RM50.83
govt sunsidizes RM24.23
you only pay RM26.60

local super rice (1kg) - actual price RM2.40
govt subsidizes RM0.60
you only pa RM1.80

wheat flour (1kg) - actual price RM1.80
govt subsidizes 45sen
you only pay RM1.35

sugar (1kg) - actual price RM2.84
got subsidizes RM0.54
you only pay RM2.30

dah la. aku bagi 5 je fakta bukan auta ni. 
HEHE. 
saje je la nak kongsi pengetahuan dengan korang.
sebab benda ni perlu jugak kita tau sikit2 kan.
tapi kalau diikutkan memang tanggungjawab kerajaan bg subsidi kat rakyat.
kan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan? :)

begitulah cerita nye kawan kawan.
ade lagi sebenarnya. tapi cari la sendiri yang lain tu.
semua nak kena suap.
bila nak maju. ekekeke.
:)

No comments:

Post a Comment