Monday, December 6, 2010

Ulul Albaab




Salam.
Alhamdulillah td berkesempatan mendengar kuliah dari ustaz hamzah di surau.
kuliah tafsir Al-Quran.
tapi dalam banyak2 part, ade part ni yang lekat sgt2 dalam kepala otak aku ni. hehe.
berkenaan dgn Ulul Albaab.
iaitu pandangan mata yang disertakan dengan hati.
jadilah dia mata hati.
pas tu ade cerita sikit berkenaan hal ni.
ustaz cakap, pernah dulu dia dengar kuliah Ustaz Ismail Kamus.
berkenaan dengan cara berfikir dengan mata hati.
ini cerita dia.

Orang Merokok Ada 3 Kebaikan.

1. rambut perokok tak akan ditumbuhi uban
2. anjing sangat takut dgn perokok.
3. pencuri xkan memasuki rumah perokok.

ape kaitan dgn Ulul Albaab ? hehe.
kalau kita baca kt atas ni. pasti sebilangan org akan berkata
"kalau mcm ni aku nak merokok banyak2 la". haha.
sebab apa org akan ckp mcm 2?
sbb dia hanya membaca dan melihat dengan pandangan kosong.
pemikiran dia terbatas. sng kata org mcm ni boleh dilabelkan sbg lurus la.
tp kalau org 2 ade pandangan mata hati dan berfikir dgn lebih meluas,
pasti dia akan cari kenapa dan ape yg ada disebalik kebaikan2 tu.
sebab ape ?

1. sebab ape rambut perokok xde uban ?
> sebab xsempat nk tumbuh uban perokok 2 dh mati. maknanya xsempat tua . :)

saje aku letak gmbar mamat ni. sbb idung macam idung aku. ngeh2. contoh rambut beruban ni.

2. kenapa anjing takut dengan perokok ?
> sebab kalau xmati masa muda. nanti tua dia pakai tongkat. terbongkok2. anjing takut kena tibai ngan tongkat, jadi anjing pn xkacau la mereka ini. haha


3. kenapa pencuri xmasuk rumah perokok ?
> sebab. perokok ni slalu sakit2 tekak. pas 2 malam2 mesti terbatuk2. tgh2 pagi buta pn duk terbatuk2 lg. pencuri ni nk masuk umah pn xbrani sbb disangkakan tuan rumah belum tido lg. hehe.



jadi. biarlah kita ni jd org yg ada sifat Ulul Albaab ni.
kenapa ?
sbb dalam suatu perkara tu kita kena berfikir jgk ape yg tersirat dan jgn ambil bulat2 apa yg tersurat ataupn dgn mata pandangan yg kosong.
biar kita ni pandang suatu perkara tu dgn lebih kedepan.
itulah ceritanya.

balik pekena teh tarik, jom mnum teh tarik .
wasalam.



6 comments:

~BdK cHuMiL~ said...

hehehe...trbaek! :)

izyan said...

nice post. :)

solehsunar said...

hehe..:)

solehsunar said...

thx izyan..:)

iZS said...

pergh. terbaek., aku suke post ko! :)

solehsunar said...

za..asal delete komen2 yg dulu ? haha

Post a Comment