Friday, July 12, 2013

Memori 8

Ramadhan. hari ni dah berpuasa untuk hari ke - 3. semakin hari angka tu makin bertambah tanpa kita sedari. bagi yang terleka, ya memang mereka tak akan sedar. tapi bagi yang menggunakan setiap ruang masa dalam bulan Ramadhan ini dengan amal ibadah, perubahan itu yang mereka rasai. tak lama lagi muncul hari ke 10 Ramadhan. genap setahun dalam bulan Islam abah yang aku sayang pergi mengadap Illahi. dan kalau dikenangkan pada memori. seminggu aku berada di sisi abah masa awal bulan puasa tahun lepas. dengan menyetankan latihan AK di kampus, aku cuti sendiri selama seminggu ni Kelantan. hajat menemani mak yang berseorangan menemani abah di sana. orang cakap, dahulukan mak ayah, insyaAllah Tuhan berkati segala kerja kita. dan Alhamdulillah cuti haram seminggu aku tu tak mendatangkan apa apa masalah. di sana, tugas aku mudah, menjaga abah di malam hari. walaupun keadaan abah masa tu agak teruk, mungkin kesan dari rawatan kemoterapi, kena jugak jaga. beri peluang pada mak untuk berehat. beri peluang mak untuk dapatkan tido yang cukup. biar aku yang berjaga dari malam sampai ke pagi. yang aku perhatikan, abah sering berjaga di waktu malam. jarang aku lihat abah tido. biasanya abah tido waktu siang. mungkin rawatan di siang hari, malam baru terasa kesannya. abah tak bercakap. cuma selawat meniti di bibir abah. sesekali bila abah mendengus tidak selesa, aku sapukan air zam zam di kepala dan juga muka abah. dengan harapan dapat sejukkan abah. memang kepala abah sedikit panas. di awal seminggu, tangan abah masih kuat, bila aku pegang, abah genggam tangan aku. aku nak abah tahu aku ada disamping abah. begitulah rutin aku seminggu di sana. memenuhi kehendak mak, beli itu ini. aku tahu mak penat. tapi mak gagahkan jugak. mak tak pernah mengeluh. kuatnya hati seorang ibu. :') syukur padaMu Ya Allah, Kau kurniakan aku seorang ibu yang penyabar dan penyayang. semoga Tuhan membalas dengan ganjaran pahala yang melimpah ruah untuk mak. Al-Fatihah untuk abah tercinta. Selamat Berpuasa. :')

No comments:

Post a Comment