Friday, June 24, 2011

aku terima nikahnya .. semudah tu ke ? ;D

hehe . assalamualaikum .
hai2 ! ;D
bertemu lagi dgn post yg baru ni.
alhamdulillah malam ni tak kemana .
ngadap lappy je . so ada la masa nk post kan.
bukan tak nak kuar minum2. tapi abah bising la. -..-'.
nak wat cne. risaukan anak bongsu dia ni kan. hehe.
so aku pun tak kuar la. :P

berbalik pada tajuk yg panjang bebenor kat atas tu.
skg ni dlm mood byk kenduri kawen.
start dari cuti skolah ari tu. sampai skg tak habes2 lagi. hehe.
sana kawen. sini kawen.
kawen free pn ada. memg syok ! :P .

oke2. nk mula dah ni. :)
erm. apa aku nk kongsikan ni adalah salah satu pandangan aku sbg lelaki.
lelaki yg akan menyambut goncangan genggaman tangan tok kadi.
pas tu sahut ' aku terima nikahnya ' dan sampai habis la kan.
pompuan tak perlu cam 2 kan ? pompuan tgk je dari jauh.
pastu leleh2 air mata. sonok bakal laki dia senafas je akad nikah.
kalo 3 4 kali tak lepas, silap2 si pompuan tu gelak mcm langsuir la. hehehe.

bila dah kawen . laki ni memg akan diletakkan beban tanggungjawab
yang berat utk digalas dan tolonglah jgn aggap ia sbg beban.
tapi anggap la ia sbg amanah dari Allah.
amanah terhadap isteri dan juga keluarga yg akan terbentuk nti
dgn kehadiran cahaya mata. ;)

aku nk sentuh satu dari beberapa tanggungjawab
yg diamanahkan kepada suami untuk ditunaikan kepada isteri dan anak2.
aku pn dapat dari ustaz,
so aku pun nk jadi ustaz, aku cite la balik .
;D . hehe.

kita sentuh mengenai ilmu. tak kisah la ilmu dunia mahupun ilmu akhirat. yg wajib untuk dibawa ke alam seterusnya mestilah ilmu akhirat. ilmu akhirat ataupun ilmu agama la kan.

si suami wajib memberi tahu, mengajar, mendidik,
mengamalkan bersama ilmu agama dalam keluarganya.
itu tanggungjawab yg ada pada suami.
ustaz ckp kalau tak mampu nak mengajar di rumah,
wajib dia beri keizinan pd isteri dan anak2 utk mencari ilmu2 tersebut tak kira la di majlis2 ilmu ataupun kuliah2 agama.
jgn pulak isteri dan anak2 je yg belajar, suami tak plak. ppuih ! :D

kalau tak ditunaikan tanggungjawab tu. ape jadi ?
ia akan jadi tuntutan di akhirat kelak.
contohnya. si suami kuat beribadat
tetapi hal2 agama pada isteri dan anak2 diabaikannya. cari pahala sorang2. :P .
ermm. sampai masa bila berdepan dgn Allah diakhirat.
isteri2 dan anak2 akan mengadu
si suami yg tak suruh belajar, tak ajar, tak suruh p belajar.
masa tu mcm mana ?
walaupun si suami selangkah lagi nk masuk syurga.
tapi atas tuntutan2 dari anak2 dan isteri
buatkan ia terpaksa berpatah balik. dan jauh dari syurga.
dan kemungkinan bertukar tiket dgn isteri dan anak2.
tiket syurga menjadi tiket neraka.
hanya kerana satu tanggungjawab tidak tertunai.
baru satu der ! mcm mna dgn tanggungjawab2 yang lain lagi ?
perghhh .;D

jadi. amcm ? best memg best kawen ni. :P.
tapi siap sediakan diri tu dulu sbb nk terima amanah ni bukan senang..
perlukan komitmen yang tinggi. :).
pesan saya pada suami.
jgn nk kira kawen byk ja. sbb tanggungjawab tu makin bertambah,
keja nk tambah anak ja ni. ppuihh ! ;D

* mood : aku pn tak sabar nak kawen neh ! :D


3 comments:

ejea said...

fulamak....so blaja rjin2 n lpas 2 hbis jer blaja trus kawen ek...hehehe,tp jgn lupa jemput...hahaha

solehsunar said...

HAHAHA. oke orait. :P

Amanina said...

Hye, bru pertama kali singgah blog ni..yg pnting study first, gudluck :)

Post a Comment