Friday, May 27, 2011

kata orang tua . (1)


assalamualaikum.
hihi. kata orang tua, tak jawab salam dosa. betui ?
mna nak taw kot-kot orang tu jawab dalam hati ka. kan ? ;)

tiba-tiba teringin lak nk wat koleksi kata-kata orang tua. :).
mne tak nya.
aku pn selalu dgr mak aku ckp.
mak aku pun mesti dengar opah aku cakap.
opah aku lak mesti dengar nenek aku cakap.
hehe.
dan seterus2 nya la. ;D

kata orang tua kali ni adalah.
" jangan kepit kuku malam-malam. nanti berat rezeki. "

kenapa berat rezeki ?
ke rezeki tu yang berat ?
mne satu ? hehe.
memang la kita nk rezeki yang berat2. betul ?
cth rezeki kereta,motor,rumah.
kan berat semua benda2 tu. hihi.

tapi berat rezeki ni lain maksud dia.
berat rezeki ni mksud dia susah nk dapat rezeki.
contohnya kan.

mat : man ! awat hang tak mintak keja kosong tu ?
man : 'berat' la keja tu mat. tak sanggup aku.

faham ? berat tu susah la lebih kurang.
susah tu payah.
payah tu sukar.
haha !

secara logik nya. kenapa orang2 tua tak bagi kita kepit kuku malam2 ?
sebab. org2 tua sayang kat org2 muda.
hahaha !
bukan lah !
sebab malam2 penglihatan kita dah kurang jelas.
pas tu nanti bukan kepit kuku.
terkepit isi. terkepit jari.
pas tu terjerti2 malam2.
nangis2. penampa pusing2 pale baru diam.
;D
itu la pasal !

berat sungguh na tgk makcik ni buat kerja.
nak cari rezeki. terharu tengok. sob3.

oke2. sampai sini saja sesi kata orang tua.

bersambung ~~
;D

2 comments:

EYP_g.0.n.z.a.L.3.s said...

terBaek la en3 nIeh .. :)

NUR YAYAH said...

berat nanang, :D

Post a Comment